Besøg på Rigshospitalet

English text scroll down to the bottom in this message …….

Efter en god omgang forkølelse der lagde mig syg fra torsdag til søndag, tog jeg til København i mandags for at besøge min mor fra Bornholm, der var blevet opereret for et nyt kunstigt knæ.

Her er min mor – hun bliver 76 her d. 2 maj og det endda samme dag som min kære mand. Håber hun kan gå meget meget bedre på sin fødselsdag!

Hun var indlogeret på allerøverste etage, 16. sal og udsigten derfra var fantastisk.

Hun regnede med at komme hjem i morgen, men så har hun også været indlagt i 8 dage. SÅ følger der en masse træning, så forhåbentlig lykkes det denne gang at få et knæ hun kan få glæde af.
For 4 år siden fik hun nyt knæ på Rønne sygehus, men det kunne hun aldrig gå ordentlig med. Hun havde konstant smerter ved at bøje knæet og ved at støtte på det – og trods utallige undersøgelser, kunne man ikke finde nogen forklaring på det.
Man mente så det måtte skyldes hendes spinal stenose i ryggen, og blev derfor indlagt og opereret på Hamlet for 2 år siden.
Det hjalp stadig ikke på hendes knæsmerter, så der blev ved med at blive foretaget undersøgelser, endda MR scanning som viste helt normale billeder.
Men omsider for 2 måneder siden, ved en undersøgelse hos en læge på rigshospitalet – en læge hun ikke tidligere har været inde ved, kunne med det samme mærke på hendes knæ, at knæskallen slet ikke sad som den skulle!
Hun blev omgående skrevet op til en ny operation og den fik hun så her i torsdags. Omsider…….
4 år har hun gået med et knæ der ikke fungerede og 4 år skulle det tage for hende at komme til en læge der godt vidste hvordan et rigtigt isat knæ skulle føles som….utroligt! Og hun har gået med så mange smerter og ikke haft overvældende livskvalitet på grund af det. Så hun er virkelig glad nu over at det føles helt helt anderledes i knæet nu – det føles rigtigt, og hun kan bøje knæet og allerede nu gå meget bedre end hun nogensinde har gjort i de 4 år.

Min mor og jeg er nu vældig optimistiske på at vi kan tage på ferie sammen til Tyrkiet om 1 lille års tid.

Jeg besøgte min mor 2 dage i træk og aftenen, natten og formiddagen tilbragte jeg hos min far, som bor i Herlev i storkøbenhavn.

Og tirsdag middag inden jeg skulle videre til rigshospitalet for at besøge min mor inden hjemturen til Odense, måtte jeg lige forbi Speich i Lyngby.

Jeg ved ikke lige hvad der egentlig sker med den butik…..jeg syntes Speich har nogle lækre ting de sælger men deres betjening er under al kritik….
Alle de gange jeg har været i butikken, er der omkring 3 ekspedienter og der er altid drønende travlt i butikken….pladsen er trang, så man kan ikke gå rundt og have plads, tid og tanker til at planlægge projekter, uden at skulle flytte sig hele tiden, fordi andre skal til. Butikken er meget lille, charmerende men lille.

Jeg fandt en FQ jeg absolut måtte have med hjem, et smukt stof med blå og hvide kornblomster på brun baggrund.Nu fik jeg ikke tjekket om hvem der havde designet dette smukke stof og vil jo gerne have mere af det i samme serie, til at matche med – det kunne jo også se smukt ud med striber i disse farver og måske endda lidt prikker? Kender nogen til hvor lignende stoffer fåes henne og hvem der har trykt stoffet? Så smid en kommentar, tak🙂

Stod pænt og ventede på betjening, og mødte ikke een gang øjenkontakt. Ej heller fik man et farvel og tak osv. så da jeg havde fået mine returpenge, sagde jeg tak og farvel, og ingen svarede…så sagde jeg det igen ret højt og så kiggede alle op.
Så udbrød jeg, at jeg ikke syntes de var gode til at smile til kunderne her i butikken, og Lene selv, som ekspederede mig, svarede prompte, at det måtte hun undskylde, men de havde så travlt.
Jeg svarede så at man aldrig må have så travlt at der ikke er plads til smil og venlig og personlig betjening! Og at jeg ikke havde taget fra Odense til Lyngby for at blive ekspederet på den måde.

Ja, I må undskylde mig, dem der læser dette og måske er vældig glade for Speich…..måske behandler de stamkunder anderledes, som de kender…det er meget muligt, men jeg har aldrig de 5-6 gange jeg har været i butikken oplevet en fair og god betjening. Og jeg forlanger virkelig at en ekspedient er nærværende og gerne vil have jeg kommer igen og handler mere….

Så jeg har droppet Speich..kommer der ikke mere!
Heldigvis er der masser af andre gode butikker i Københavns området….både Stjernestoffer i Brønshøj og Patchworkhuset i Glostrup.
Der er der søde mennesker til at ekspedere.

Og her i Odense, både KludeMarie og Ellens Patchwork, samt Kastanjen, er excellente i både betjening og udvalg.

Jeg vil som det sidste lige sige, at jeg syntes det er synd at Speich – trods popularitet(undrer mig virkelig over de har det), har så små og trange lokaler….det ødelægger købeoplevelsen og at der pludselig går så meget forretning og samlebåndssalg i det, ødelægger virkelig charmen i det at handle patchwork.

For mig er det at ose patchworkstoffer mange ting og de vigtigste er at man
1. kan møde andre patchworkere
2. blive inspireret
3. god stemning
4. møde ligestillede
5. få god betjening

Men i Speich er denne hygge ikke tilstede…det har de for travlt til!

Smadder synd altså.

knus fra Helle

I had been cold for the last week and my mom went to the hospital for surgery, she should had a new knee – because of the first one she´s got for 4 years ago didnt work correctly.

But mondag I feel much better and went to Copenhagen city for visiting my mom at the hospital. She´s have a room at 16 floor, and wow for a view she´s got. See the photo in the top of this message.
She´s okay now, and feel the knee is working so much better than the earlier one do…so she´s very optismistic for she wil get the opportunity to walk again without a crutch. Also see a photo of my mom..is she nice? She will be 76 around 1 month.

I also tell about a danish quiltshop, Speich, from Copenhagen.
I was not satisfied about the expedit in the shop…the shop is to small, to many stuff inside – no place to explore, enjoy, think, talk and ect. Just busy and busy and many people. And when I went to the checkout, I´ve got no smile at all, no eye contact – its was really disappointing.
I swear it was the last time I will visit that store.

I buy a wonderful fabric in there – a brown FQ with white and blue flowers..Wish I could get more from that collection, but I didnt know who´s the manufactor – maybe you know it and will tell me? Please let a comment🙂 Thank you.


Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

3 svar til Besøg på Rigshospitalet

  1. Lone Jakobsen siger:

    Hej Helle

    Dejlligt at høre du har haft nogle gode dage med familien. det er vigtigt at “pleje” dem mens man har dem. og sikke et smil din Mor har på billedet – Det kan man da kun blive glad af og se.
    Jeg siger bare en ting til dit indlæg om butikken Speich.
    Ta den københavner snuder, sådan behandler man IKKE sine kunder..
    Godt du tør ta bladet fra munden og gøre “noget” ved problemet, for det florerer mega mange steder.

    Knuzzer og God dag fra Lone

  2. Jette Huneck siger:

    Interessant at høre om din mors knæ – ja man undrer sig over at der skal gå så lang tid inden nogen finder ud af hvad der er galt. Nu må vi så håbe at hun er mere heldig denne gang. Din historie med Speich – jeg er heller ikke overvældet over den butik – har også været der et par gange hvor jeg ikke var tilfreds med betjeningen. Den ene gang en lørdag hvor der var stuvende fuldt hvorfor jeg så næste gang tog derop en almindelig formiddag. Det var ikke bedre – der var kun en kunde foruden mig, men hun var åbenbart en af stamkunderne for hun og ekspedienten havde så travlt med at snakke så de slet ikke ænsede at jeg gerne ville have hjælp. Da jeg havde gået lidt rundt og kigget stillede jeg mig op ved disken men efter et kvarter uden respons gik jeg. Heldigvis har vi en rigtig god patchworkbutik i Køge hvor jeg bor – så skal I til Køge så er den et besøg værd og der bliver man altid mødt med et smil selvom der er travlt og så er der altid kaffe på kanden.

  3. Inge siger:

    Ja den er dejlig i Køge, og så har vi jo Hannes der kommer til Faxe, igen i september.

Skriv et svar

