Påske dækkeservietter

English text – please  scroll down to red text field

Jeg har vundet en FQ påskestof med flotte påskeæg gennem en yahoo gruppe som jeg er medlem af, seasonsBOM, og af det stof ville jeg så lave 4 dækkeservietter her til påske.

Teknikken skulle være stak og skær i eget design og det ville være noget helt nyt for mig at prøve.

Nu skar jeg alle 4 stoffer 30 x 40 cm og så ellers bare skær på skrå frem og tilbage og så dernæst bytte rundt på stofferne, sådan at der fremkommer 4 forskellige servietter.

Næste udfordring er så at sy alle delene sammen uden at der komme uorden i sømmene….første gang måtte jeg sprætte op og prøve igen, og da jeg så havde indset at det nok var klogt at holde den skrå midte diagonalt lige, så kunne jeg jo altid tilpasse siderne når det hele var syet sammen, ved at skære siderne til.

Nu er jeg jo ret meget i tvivl om hvorvidt jeg laver det forkert eller hvad?

Nå, men i hvertfald lærer man da af det, når man som mig bare kaster sig ud i det uden at læse lidt om det først….jeg er ret meget ekspert i at springe over hvor gærdet er lavest, fordi jeg til tider kan være så temmelig doven.
Det giver jo, som nogle nok kan regne ud….lidt bagslag engang imellem…

Ja, men kig nu på stofferne og de billeder jeg tog under processen og har du gode råd til mig, er du meget velkommen til at smide en kommentar.

Nå de skal såmænd nok ende med at blive meget gode – og havde tænkt mig at bruge en grønternet ramme rundt om og samme som bagsidestof…
Og så finde en høne eller en påskehare at applikere på….så skal det da nok blive fine dækkerservietter til påske….tror du ikke?

Hav en rigtig god weekend🙂

Knus fra Helle

I´ve got this pretty easter fabric FQ from  – seasonsBOM, a Yahoo group I become a member of – Sandi, the owner have a friday night sew contest and I and other won a great easter FQ….

And so I will make 4 tablemats for easter – in a technique of stack and cut and change….very funny, but I´m not so sure of how to sew the pieces together without to much rest of seams….problably I do it wrong.

Its typical me, not to find information about the technique first and read about it, before cut any fabrics….but sometimes, I love to learning by doing, even when it cost me fabrics and time…..

I´m so sure the tablemats will be just fine at last – and after I have sew the all 4 I will add a border of green checkers and also the same green as back.
And then finally add a applique of a hen or an eastern bunny…..We´ll see!

Have a great weekend
Hugs, Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

6 svar til Påske dækkeservietter

  1. ivoryspring siger:

    Very nice, Helle! Perfect for spring.

  2. Siv Svanem siger:

    Hei! Så mye fint. Jeg skulle gjerne lært mere jeg også. Takk for titten. Jeg er imponert.

  3. Lone siger:

    Hej Helle

    Hvor er de søde.
    Det er utroligt hvad du får lavet
    Der kan jeg slet ikke være med
    Men som Annelise siger Du har jo også et arbejde at passe – så det bruger jeg som undskyldning

    Rigtig god påske til dig og din mand

    Knus Lone

  4. Sandi siger:

    I love the idea of adding applique to the placemats, Helle. These are going to be really cute when finished. I haven’t done a “stack and cut project” yet but giving it a try in placemats might be just the thing to see if I like the technique! I might have to try that.🙂

  5. Hej Helle
    Det der med at gå sømmene til at passe går meget nemmere hvis du laver eet snit ad gangen og syr sammen efterhånden, altså …
    Læg stofferne ovenpå hinanden, skær eet snit, byt rundt, sy sammen og start så forfra indtil du har alle de snit du skal bruge, så passer det hele meget bedre sammen.
    God påske fra Pia

    • patchworkstuen siger:

      Det var da et super godt tip, Pia – mange tak – det skal bestemt prøves🙂 Også god påske til dig.
      Knus fra Helle

Skriv et svar

