Min fars 80 års tæppe

Efter lang pause herfra mig – 2 uger – er der endelig lidt nyt herfra syværkstedet. Jeg har slet ikke syet i 2 uger, da jeg har haft en nerve siddende i klemme i venstre skulder og det har haft givet mig nogle grimme smerter ned af venstre arm. Efter 4 konsultationer hos min kiropraktor og noget godt smertestillende fra min læge, er jeg nu i topform igen🙂

Og heldigvis da, for nu er jeg jo 2 uger bagud med at sy et tæppe til min far som fylder 80 år her 6 juli. Så det er bare i al hast at få syet et tæppe færdig inden den dag.

Tæppet får en ret sød historie bag sig, for der følger en historie med når han får tæppet.

Mønsteret, som er eget design, er udarbejdet efter 20 blokke med applikerede blomster og sommerfugle – og alle de fine motiver som er klippet ud har min nu afdøde stedmor, min fars samlever, lavet. Dengang hun sad og klippede i det fine stof med vliesofix bagpå, var det til at bruge sammen med kort af karton. Der strøg hun motivet på og så havde man et flot kort.

Da Edly døde sidste forår, efter en svær tid af aggressiv Alzheimer der hurtigt fik hende sat ud af funktion, så kom min far med hendes arbejdskasse, hvor der i den lå en masse smukke udklip fra de smukkeste stoffer. Og her har jeg så plukket en masse fine blomster i potter, stedmoderblomster samt smukke sommerfugle og strøget dem på råhvidt stof – og alle disse blokke skal nu raw edge applikeres.

Så det korte af det lange er, at dette tæppe jeg nu er ved at sy til min far til hans 80 års fødselsdag er klippet af Edly og syet af Helle.

Tror du ikke det tæppe vil ramme lige i hjertet og glæde min far ved at bevare noget af hans elskede kæreste?

Nu kæmper jeg så med at få alle blokkene klar – 49 blokke med grønt og råhvidt til at have imellem applikationsblokkene og så 30 blokke i hvid og græsgrønt.

Men jeg har jo ikke nok stof…..mangler 0,5 meter af noget græsgrønt stof, som jeg før har købt hos Håndarbejdskurven her på Fyn…jeg håber inderligt at de har noget tilbage, så jeg kan få de sidste 14 blokke færdige.
Jeg har skrevet til dem og venter så på om de har noget af tilbage.

Jeg vender tilbage når jeg er kommet længere på tæppet.
Det skal forresten have råhvid fleece på bagsiden, for det skal være et slumretæppe der kommer til at måle ca 135 x 165 cm.

Knus og god weekend her fra Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

3 svar til Min fars 80 års tæppe

  1. Esther siger:

    Hej Helle
    Hvis du ikke kan få den græsgrønne hos Håndarbejdskurven. Er jeg næsten sikker på, at det er den jeg har.
    Hilsen Esther

  2. Helle siger:

    Det lyder godt Esther :-)….jeg vil have dig i tankerne hvis jeg ikke er heldig med håndarbejdskurven.
    Regner med at få svar her på mandag aften når de har tlf tid.
    Knus, Helle

  3. Elizabeth siger:

    Godt at du er fit for fight igen. Det er et flot tæppe, med en
    dejlig historie, det MÅ din far da blive rørt over at få.
    KH Elizabeth

Skriv et svar

