Cat BOS – Mathildes eget tæppe

I husker nok at jeg sidste år syede en BOM fra Ellies Quiltplace?

I år har hun lavet en BOS; Block Of Season – en sæsonblok – dvs. der udkommer blokke 4 x for hvert sæson.

Hun lagde ud i juni måned med sommerblokken, og den har jeg omsider nu fået lavet færdig inden efterårsblokkene kommer d. 23 september.

Jeg har valgt at det skal være Mathildes eget tæppe og derfor syes tæppet helt i Mathildes egne farver. Alle ved hun er dejlig skildpaddefarver og derfor er der hvid, sort og rødbrun i hendes pels.

Sidste gang stitchede jeg men dene gang applikere jeg. Det bliver rigtigt sødt.

Her kan I se Mathilde:

Knus fra Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i BOMs. Bogmærk permalinket.

10 svar til Cat BOS – Mathildes eget tæppe

  1. Annelise siger:

    Ih, hvor er hun dejlig – og jeg skal da love for, du har “ramt” modellen godt i din blok!

    Glæder mig til at se det færdige resultat🙂

    Knus, Annelise

  2. Dan og Mor siger:

    Hej Helle.
    Liner hun Moren
    Med knus til jer alle 3 fra Mor Og Dan

  3. Linda Eg siger:

    Hejsa, har lige brugt en halv time på at kigge rundt på alle de flotte(!) ting du har lavet og tænkte at du måske kunne give mig et lille råd med på vejen.

    Har aldrig lavet patchwork eller quiltet før, men har en masse stof… mest stormønstret dog. Og nu har jeg så fået den idé at jeg vil ‘sy’ et billede til at putte udenpå min opslagstavle. Den måler ca. 50×100, så mit spørgsmål til dig er: Ville du lave et stort mønster eller nogle små? Tænkte måske at lave noget i retning af dine dækservietter med hønsene. Nogle gode råd?🙂

    • Helle siger:

      Hej Linda
      Tak for roserne🙂
      Jeg ville nok betænke mig at lave egentlig patchwork på opslagstavlen, da denne jo vil dækkes til med sedler osv…og så vil du alligevel ikke kunne se dit flotte patchworkarbejde.
      Jeg syntes at et stormønstret stof ville være flot at dekorere opslagstavlen med og så hæfte stoffet fast med hæfteklammer bagpå din bløde masonitplade.
      Hvis du absolut vil lave lidt patchwork, så ville det da være oplagt at sy flyvende gæs i den ene side og så eet stort stof på resten, som jo kan være stormønstret…
      Det vil da være en super flot opslagstavle.
      Her er et videolink til den nemmeste måde at sy flyvende gæs på: http://www.youtube.com/watch?v=pxnMv8U8Pjo

      Held og lykke med projektet🙂
      Knus fra Helle

      • Helle siger:

        jeg glemte lige at sige at du naturligvis sagtens kan sy en opslagstavle i stilen stak og skær, som jeg har syet mine påskedækkeservietter med høns.
        Det ville da være super flot.
        Du kan jo ikke bruge metoden stak og skær på samme måde, med mindre du vil lave en masse opslagstavler😉
        Men du kan tegne dit mønster op på mønsterpapir i den str. din opslagstavle har og der tegne dine streger. Så kan du klippe alle mønsterdele ud og så huske at lægge sømrum på på alle siderne inden du syr delene sammen igen.
        Held og lykke med projektet.

      • Linda Eg siger:

        Hej igen, ja – det var sådan noget jeg tænkte på… det er bare svært at bestemme sig, når man har en masse stof der bare ligger og ikke har nogen stil endnu.🙂 Men mange tak for dit svar og jeg ville også bare have en slags baggrund, med store stykker og så et eller andet, som eksempel en høne eller andet i den ene ende eller i et hjørne…🙂

        Det er lidt et vildt begynder-projekt, men mon ikke det nok skal blive sjovt. Om ikke andet så farverigt. Jeg er ikke helt så god til det med at bedømme om farver og mønstre vil være gode sammen, men det kommer vel med tiden?🙂

  4. Helle siger:

    Absolut Linda…men du kan også gå til farvelære hvis du er i tvivl om hvad der matcher hinanden… Her er et godt link til farvelære hvis du vil gå helt i dybden og bliver super klog på farver: http://www.idamarie.dk/idamarie/Farvelaere/kompendium.htm
    Du skal være opmærksom på kolde og varme farver – og gråtoner…det har utroligt meget at sige om hvilke stoffer/farver der passer sammen. Har du mulighed for det så er Helenes Juuls farvekursus værd at ofre tid og penge på.
    http://www.helenejuul.dk/color.htm
    Men ellers kan du stole på din mavefornemmelse og ellers gå med på dine ynglingsfarver.
    Rigtig god fornøjelse🙂

    • Linda Eg siger:

      Har haft en del farvelære, men synes det forvirrer en del, når der er flere på ét stykke og så mønstre også, men man kan jo ikke andet end at prøve sig frem🙂

      Mange tak for idéerne, det er dejligt med lidt vejledning!🙂

  5. Helle siger:

    Ja det kan godt forvirre…
    Kaffe Fassett er nu rigtig god til at blande mange farver og mønstre..Du kan låne hans quiltebøger på biblioteket..vældig god inspiration til at kaste sig ud i farver.

Skriv et svar

