Fra Toyota til Pfaff Smarter

Fredag startede ellers med en sy eftermiddag, hvor jeg lige ville lave en ny symaskinetaske færdig til min Toyota, som skulle med på kursus her i næste uge, hos Quiltegavlen.

Så satte noget tråd sig fast i maskinen og hverken jeg eller manden kunne få tråden fri igen…og det betød, at jeg måtte en tur på værkstedet med den. Pakke maskinen i en taske og så ellers op på cyklen (ja, den kan sagtens være på bagagebæret) og afsted til Kyndbøl Symaskiner.

Han, Morten, kunne sagtens reparere den og anbefalede den fik en rensning og det ville koste omkring 500 kr. Det sagde jeg OK til og inden jeg ville hjemad igen, ville jeg da lige se på en Husqvarna MegaQuilter, som jeg var blevet anbefalet, som en mulig ny (senere køb) symaskine til mig i stedet for min nybegyndermaskiner af en Toyota.

Desværre havde Morten ikke flere megaquiltere tilbage, men der var en tilsvarende af samme kaliber, blot fra Pfaff, en Smarter C1100 pro – og den var på tilbud nu til kun 8000 kr incl quiltebord og ekstra trykfødder; 1/4 inch fødder.

Fik en demo af maskinen og begyndte straks at sukke – prisen var jo attraktiv for sådan en nærrigpind som mig, der ikke vil punge ud med alt for meget, når man sagtens kan nøjes med mindre. Han tilbød så at tage min gl. Toyota i bytte, og give nedslag i prisen så jeg kunne få hele balduljen for 7000 kr. Ihhh det var altså et godt tilbud, jeg fik meget svært ved at afslå, så begyndte straks at regne på både februar og marts måneds budget i hovedet, for at se om der kunne gøres plads til en ny symaskine….

Hvis jeg kan dele betalingen over 2 gange vil jeg gerne købe maskinen her og nu, sagde jeg til ham! Top…en aftale…3500 kr nu og de sidste 1 marts🙂 Top…we have a deal!

Aj Helle..hvad nu..du skulle kun ned med Toyotaen til reparation og så kommer du hjem med en spritny traktor med 207 forskellige sting, 2 alfabeter, quiltebord, start og stop knap, saks, knæløft osv osv…. Men ihh hvor dejligt…så var det bare lige hvordan jeg kommer hjem med den mega kasse + quiltebord, på en cykel???

Som en anden Georg Georgløs kom jeg i tanke om vores gode naboer, og ringede straks til Claus om han havde lyst til hente min nye symaskine, blot 3 min væk fra hvor vi bor?

Ingen problem, knap 5 min senere stod Claus i butikken og bar min nye investering ud i bilen og jeg kørte så på cykel hjem…..grublende over hvordan jeg nu skulle forklare min mand, hvorfor Claus og jeg kom ind med 2 store pakker…uhhhh

Vi fik nu begge syndsforladelse ret hurtigt og min mand kunne godt se at det var da alletiders gode tilbud, man da umuligt kunne afslå og hjalp straks med at pakke vidunderet op og få den på plads i mit syværelse.

Ja, her er min nye symaskine…den skal luftes for allerførste gang allerede næste weekend, hvor jeg skal på ugekursus i Quiltegavlen.

Knus fra Helle

Her følger fotos af min nye maskine:

Se endelig bort fra den meget rodede opslagstavle, der trænger til en grundig oprydning!

Fik prøvesyet nogle pyntesting og skrevet mit navn… skal lige lære alle de der funktioner..
Faktisk første gang jeg nogensinde prøver sådan en maskine….
Men, vi skal nok blive gode venner, Smarter og jeg🙂

 

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Mellem himmel og jord, Patchwork. Bogmærk permalinket.

20 svar til Fra Toyota til Pfaff Smarter

  1. Lone Jakobsen siger:

    Hej Helle

    Den er godt nok en flot og stor maskine, men lækker ser den ud…;o)

    Må jeg minde om vigtigheden af det der med de rigtige nåle til den – dem vi kiggede på på den her side
    http://www.schmetzneedles.com/schmetz_display_page1.htm

    Jeg syns det er vigtig at man bruger de nåle som passer til de ting man skal sy, det er jo lidt lige så vigtigt som at det er en god tråd man bruger til at quilte med.
    Jeg ved jeg aldrig ville købe de billige nåle til min dyre maskine, da jeg har nær studeret dem og set hvor forskelligt de faktisk er udformet alle sammen, så det er vigtigt at man gør sig denne tanke osse omkring nålene til maskinen- Jo bedre resultat får vi jo ud af det vi syer sammen
    Knuzzer igen fra Lone…♥…♥…♥…♥…♥

    Som er på vej til Ålborg snart til endnu en koncert – Blev jo lige shanghaiet til at optage mere video med de 2 nye sange fra Tournesol af……..♥

    Kram herfra

    • patchworkstuen siger:

      Er absolut 100 % enig, kære Lone…nålene er vigtige, men det er tråden også…
      Min syforhandler, Kyndbøl, nævnte at mange af deres maskiner de får til reparation skyldes billig tråd!
      Der anbefales kun de kendte og gode mærker sytråd…
      og min erfaring med bl.a stof og stils sytråd..drop dem..det er noget værre bras. Dem køber jeg sgu ikke mere…
      I sycentret ved siden af havde de 1000 m ruller fra Amann – de koster faktisk kun 20 kr rullen, så ikke dyrt og er en fin og kraftig polyestertråd til stort set det meste.

      Men jo, du kan tro jeg kun vil bruge det bedste til min nye guldklump…

      Kram og tak for din kommentar og for linket til den uundværdige synåle guide.

  2. Birgits Puslerier siger:

    Stort tillykke med din nye symaskine. Den ser rigtig fin ud og kan garanteret en masse, held og lykke med den
    Birgit

  3. Marie siger:

    Til lykke – spændende at få nyt grej! Den blir du glad for…

  4. sigrid siger:

    Kære ven, hvor er jeg glad på dine vegne! Jeg glæder mig til at hilse på Smarter og a´e den. Det var ikke en dag for sent du fik invisteret i ny maskine med alt det du får lavet. Knus Sigrid.

  5. Inge siger:

    Tillykke Helle, hvor er den dog flot, og ja et godt tilbud er da svært at afstå fra, har den overtransportør, som jo Phaff er meget kendt for, det har min den gamle som er vel nok 25 år, men det er altså “bare” en symaskine, der dengang var meget smart med overlock apparat til, og den kostede det samme som du har givet i 2011.
    Knus Inge

    • patchworkstuen siger:

      Hej Inge
      Og tak, ja den har indbygget overtransportør som man kan slå til og fra.
      Ja det ser ud til at være en rigtig arbejdshest som jeg håber at få glæde af i mange år.
      Knus, Helle

      • Inge kludenyt siger:

        Det gør deu ihvertfald også, det er jo noget der bare kører derudaf, og du kan jo godt li’ at sy på maskine, det kan jeg også, men m ine arme siger nej.😆

  6. Gitte A. siger:

    Stort tillykke med det nye udstyr. Jeg håber du bliver rigtig glad for den. Sådan en ny maskine giver sikkert også lige inspirationen en ekstra tand til hvad man liiiige kunne prøve at lave.

    Gitte

  7. Monalisa siger:

    Hejsa ,Helle
    Det er godt nok en dejlig maskine og så alt det den kan!!!
    Jeg tillader mig at ønske dig tillykke med den.
    I vil helt sikkert blive gode venner!

    Har lige surfet på dig,,,sikke flotte ting du laver og viser på foto
    tak for kikket!
    mvh.
    Monalisa

  8. Susanna Mikkelsen siger:

    Hej- har lige læst jeres kommentarer. Har en pfaff 1071 og overvejer pfaff 1100 Pro, derfor er jeg interesseret i at høre om du er glad for den .

    • patchworkstuen siger:

      Hej Susanna
      Du kan rolig købe en pfaff smarter..den er super stærk og en rigtig dejlig maskine.
      Jeg har kun haft gode oplevelser med den og som med alle nye symaskiner anbefales det at tage et symaskinekursus hos forhandleren, så du kan lære den rigtig godt at kende. Andre jeg kender, som også har denne maskine, er også meget tilfredse,
      Knus, Helle

  9. Anonym siger:

    Hejsa. Må jeg komme med et spørgsmål omkring maskinen?

    Jeg har selv lige købt den, men den driller mig enormt meget når stingene skal indstilles. Fx lige meget hvordan jeg indstiller så syer den ikke jævne ligeud sting. Har tjekket undertråden, og at maskinen er trådet korrekt. Og har forsøgt mig frem med både at indstille trådspænding, stingbredden og stinglængden samt sømrums strammeren.

    What to do?

    • patchworkstuen siger:

      Hejsa
      Jeg har oplevet lidt samme problemer med min maskine og fik løst problemet med et lilel sjat symaskineolie i hakket i spolehuset.
      Maskinen har en tendens til at blive tør efter en del syning og skal derfor smøres lidt ofte – eller i hvertfald når man syntes den begynder at sy ujævnt.
      I instruktionsbogen, under vedligeholdelse, kan du se hvor det er du skal påføre olie.

      Hvis din maskine stadig syer ujævnt efter du har givet den olie, så syntes jeg du skal aflevere den hvor du har købt maskinen og få den efterset.

      Held og lykke.
      Knus, Helle

  10. Anonym siger:

    Tak for det hurtige svar.

    Min maskine er helt ny og idag var første dag jeg syede på den. Så jeg mener ikke den burde sy sådan. Det er kun ligeud sting jeg har problemer med. Den er sådan ikke helt lige, som jeg vil have dem. Havde bernina før hvor mine top stiklinger bare var perfekte, så det ærgrer mig meget. Håber det er noget jeg gør forkert. Så vil prøve med ny tråd imorgen og så se om det ku hjælpe.

    Har syet i tyndt bomudspoplin idag, men det blev ikke bedre da jeg skulle sy babyfløjl. Tænker at det ikke kan passe hvis Pfaff ikke kan lave lige så smukke topstiklinger som fx min gamle Bernina Bernette.

    Har iøvrigt prøvet at skifte nåleposition også, det hjalp heller ikke.
    Øv

    mvh

    • patchworkstuen siger:

      Det er da godt nok mega surt….jeg ville helt sikkert beklage mig til forhandleren….den skal sy pæne ligeud sting..og den bør kunne sy det med den standard trådspænding og stinglængde og ellers på standard ligeud sting program A.
      Din maskine kan jo have fabriksfejl fra begyndelse – så der er ingen udvej – på værksted med maskinen!
      Knus, Helle

  11. Anonym siger:

    Hvis du har en god indstilling til ligeud sting som du er rigtig glad for lytter jeg gerne :O)

Skriv et svar

