Måtte desværre afbryde opholdet på quiltegavlen

Udmattet af træthed, stress og ked af det-hed, måtte jeg ringe efter min mand kl. 20 og bede ham om at hente mig.

Havde nedtur dels pga mit handicap som døv hvor jeg følte jeg var alt for meget udenfor. Det var alt for svært at være ude på sidelinien og se hvor sjovt de andre havde det, når jeg ikke kunne følge med i kommunikationen…rigtigt øv og desværre ikke en skid at gøre…

Jeg bliver bare pisse ked af det og når det så samtidigt er fysisk hårdt at side ved symaskinen hele tiden og have fået en sådan en elendig seng at sove på i et nedlagt køkken, ja så er det ikke et sted jeg kommer igen.

Undervisningen er der ikke noget at sætte en finger på – Helene kan sit kram og er en meget dygtig underviser. Lokalerne er også fine det er blot indkvarteringen der kunne have været noget bedre – især med bedre senge og madrasser!

Ja, men så prøvede jeg det!

Alle var vældig søde, men som sagt så følte jeg ikke jeg deltog i fælleskabet, simpelthen pga mit høretab….til tider hader jeg virkelig, virkelig, virkelig at være DØV! Det er i den grad en forbistret dum handicap at have, fordi den er så isolerende – blandt hørende. Der er man bare en minoritet, et mindretal man ikke tager hensyn til…og det gjorde de heller ikke.

Ikke at jeg på nogen måde anklager de andre på kurset, for hvad man ikke har erfaring af, kan man ikke høste af. Ingen vidste hvad de skulle gøre og selvom jeg syntes jeg fik gjort opmærksom på mit problem, så var det jo ligesom ikke deres opgave at løse problemet, vel? Det er bare det, at jeg alene ikke kan gøre det!

Never mind….hjemme igen, og nu skal der soves ud….er i totalt søvnunderskud med kun 3-4 timers søvn de sidste 3 nætter og håber jeg kan knalde 10 timer væk i et køre og vågne udhvilet og forhåbentlig også mere positiv og glad – igen!

Knus fra mig, der følger op med de sidste hold billeder fra i dag, når jeg engang er vågen – igen!

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Mellem himmel og jord, Patchwork. Bogmærk permalinket.

18 svar til Måtte desværre afbryde opholdet på quiltegavlen

  1. Lone Jakobsen siger:

    Blot en ting til dig

    KÆMPE KRAM ♥ ♥ ♥

    See ya soon my friend

  2. Lone Morsing siger:

    ØV ØV Kedligt at det gik sådan.
    Mvh Lone

  3. Lone siger:

    Øv da også, hvor synd for dig.
    Kender desværre alt for godt, hvordan det er at være alene døv i et hørende selskab.
    Det er nok også en af grundende til at jeg isolerer mig lidt, så løber jeg ikke ind i den slags modgang.
    Jeg håber alligevel at du fik noget udbytte ud af dit kursus.
    Knus
    Lone fra Stenild.

  4. Esther siger:

    Det er trist at høre Helle, for du havde glædet dig så meget. Det kan være, at du skal nøjes med en weekend, for en uge er hårdt. Jeg håber, at du trods alt fik noget med hjem, du kan glædes over.
    Hilsen Esther

  5. Birgits Puslerier siger:

    Håber at du alligevel har fået en masse ud af dit kursus. Det du har fået lavet, er meget flot.

  6. Mette Olsen siger:

    Ja Helle det er trist at måtte afbryde opholdet hos Helene.
    Jeg tror hvis man ikke er iblandt hørehæmmede/døve i det daglige glemmer man hurtigt at der er et hensyn at tage for at få personen med i samtalerne.
    Jeg har jo haft glæden af dit selskab, og jeg må indrømme at jeg også kunne glemme dit høretab, du er jo god til at følge med.
    Vi må se fremad og glæde os til kurset i Hårby og så må du jo starte med at fortælle os, hvad vi kan gøre for at få dig med i samtalerne, og ikke mindst minde os om det igen hvis vi sulle glemme det igen.
    Rigtig god dag til dig Helle

    • patchworkstuen siger:

      Tak Mette for din medfølelse..jeg skal nok sige til når vi mødes hos Kirsten…
      en weekend kan jeg godt magte – det var bare for mange dage på Quiltegavlen…🙂

  7. Hej Helle

    Sikke noget hø.
    Nu havde du sådan glædet dig, kunne jeg forstå på dine indlæg på 24timer.
    Men det er lige nøjagtig samme årsag til jeg ikke deltager på kurser, hvor godt jeg end ville. Kender det alt for godt – selv veninder gennem mange år glemmer ens hørehandicap, så man ender ude på sidelinjen og så en halvdårlig indkvatering oveni gør det så absolut ikke bedre.
    Håber du har fået noget ud af den del af kurset du har deltaget i.
    mvh. Charlotte/ dogie

    • patchworkstuen siger:

      Tak Charlotte
      Ja, ved jo du kender det selv..og det gør det ikke lettere når man udefra ser “hørende” ud, fordi vi har normal tale og agerer “hørende”. Så forstår da udemærket, at man glemmer der skal tages hensyn til os.
      Det er blot så udmattende at gøre andre opmærksom på det..igen, igen og igen.
      Knus, Helle

  8. patchworkstuen siger:

    Tak skal I have for alles medfølende svar.
    Jeg fik bestemt udbytte af kurset og fik lært nogle teknikker…og selvom jeg ikke fik syet min bargello, så fik jeg kigget på hvordan det foregår og tror godt jeg “tør” kaste mig over sådan een en dag🙂
    Knus, Helle

  9. Rosa siger:

    Kære Helle,

    Jeg kender det så godt.
    Det kræver ekstra overskud som hørehandicappet at skulle deltage i specielt sådan en form for kursusvirksomhed. Og jeg tror de færreste normalthørende har nogen anelse om, hvor mentalt udmattende og trættende det er, at skulle koncentrere sig om både at høre og at lære nyt.
    Hvis man så også skal gøre opmærksom på sit handicap – måske mange gange – så mister man gejsten på alle måder.
    Jeg håber du får hvilet ud og kan glæde dig over det du fik lært.
    Det jeg har set ser vanvittigt flot ud *S*

    knus Rosa

  10. Jørli siger:

    Jeg har stor medfølelse med dig,det er da noget rigtig øv,håber for dig, det bliver en bedre seng næste gang, hvis du prøver igen .Men flotte ting du har fået syet.

  11. Anette siger:

    Hej Helle🙂

    Smadder ærgerligt – men selv om jeg ikke er hørehæmmet kan jeg sagtens følge dig. Jeg bliver altså også træt i hovedet hvis jeg skal være sammen med en masse mennesker hele tiden, og så lukker jeg helt af – og så får jeg altså heller ikke noget som helst med af det der foregår rundt omkring mig (min søn siger altid man kan springe en bombe ved siden af mig uden jeg opdager det når jeg har lukket af). Når du en dag skal igang med det der bargello – så ville jeg smadder gerne være med – sig til når det er så vidt – måske kan jeg få det til at passe sammen med en fridag🙂

    trøsteknus
    Anette

    • patchworkstuen siger:

      Tak Anette…kunne være mega hyggeligt at sy bargello sammen med dig.
      Klarer langt bedre 2 end en gruppe🙂
      Ja, hørende kan bestemt også trænge til fred engang mellem..det tror jeg på.
      Knus, Helle

  12. Inge kludenyt siger:

    Hej Helle
    Hvor er jeg dog ked af det på dine vegne, jeg forstår rigtig godt hvad du mener, og omvendt så er vi normalt hørende ikke gode til at tage hensyn, selvom vi ved der er en der ikke høre fuldt ud, jeg beklager på alle de hørendes vegne, men det er jo bare ikke godt nok, håber du har fået sovet ud, og når du tænker tilbage, at du alligevel har fået noget med hjem, det du har vist har ihvertfald været smukt. 1000 knus fra mig.

  13. Lene siger:

    Hej Helle.
    Ja det var rigtigt trist at du måtte forlade os, jeg er desværre ikke helt sikker på at du fik forelagt os din problem, så vi kunne tage de fornødne hensyn. Der snakkes meget, rigtigt meget, og jeg kan betro dig at selv en hørende sommetider må lukke af, for at komme igennem en lang dag, som jo ofte kommer efter en kort nat.

    Jeg har selv sovet i køkkenet engang, jeg har ikke noget at klage over der, har da været på fine hoteller hvor sengen har været meget værer. At det var et nedlagt køkken var da ligemeget, jeg skulle jo kun være der når jeg skulle sove. Og så skal vi jo huske at Helene og Peter åbner deres private bolig for os, og at det ikke er et 5 stjernet hotel.

    Jeg håbet da ikke at din tur til Quiltegavlen helt har slået dig ud, måske du skulle prøve en weekend en gang, det er ikke så lang tid, ogmåske lidt letterer at se sig ud ag.

    Mange knus fra Lene

    • patchworkstuen siger:

      Hej Lene
      Jeg er ked af at ikke alle fik hørt, at jeg havde svært ved at følge med…fik forelagt det flere gange ved middagsbordet og håbet på at man måske kunne tage lidt mere hensyn…
      Jeg er har været hørehæmmet i hele mit liv og endnu aldrig oplevet at få taget hensyn….det er ikke for at kritisere jer, men det kræves simpelthen at I fra starten får kursus i hvordan man kommunikere sammen med hørehæmmede og det tror jeg næppe der kan afses tid til på quiltegavlen.
      Det er slet ikke så enkelt som det måske lyder..faktisk har jeg mange gange oplevet at sinke en undervisning så meget, at det skabte stor irretation for mange…så lærer man tilsidst at træde i baggrunden.
      Jeg dømmer kun mig selv, for ikke at huske mine bitre erfaringer med mødet med den hørendes verden. Men for at undgå den totale isolation, prøver man jo hele tiden at stikke hovedet frem.
      Jeg forlanger ikke I skal forstå, det kræves man har prøvet det selv.

      Mange knus fra Helle

Skriv et svar

