Slumretæppe til Anna og applikeret halsbort

Her i dag blev jeg færdig med Annas slumretæppe – det måler 110 x 140 cm – og hun skal have det til sin 88 års fødselsdag. Hun havde d. 1 juli men jeg ser hende først på min fars fødselsdag her d. 6 juli. Er sikker på hun bliver glad for tæppet – hun falder nemlig næsten altid i søvn i sin gode lænestol når hun ser tv om aftenen. Så er det jo godt man kan holde sig varm under et lunt tæppe. For der er nemlig dejlig blød fleece på bagsiden af tæppet, der desuden passer helt perfekt til hendes møbler og indretning.

Tæppet er frihåndsquiltet på maskine i store loops så tæppet er dejligt blødt og vamset.

Stofferne er fra Outlet i Langeskov, med undtagelse af det mørkbeige, der er købt hos Patchwork NORDLICHT  i Tyskland.

Glæder mig til at give Anne tæppet.

Så skal jeg lige have fundet ud af hvad min far skal have i fødselsdagsgave..det bliver ikke noget patchwork i denne omgang for han har så meget fra mig, at han lige pt ikke har brug for mere. Så det bliver noget købeting…tror jeg finder noget smart tøj til ham🙂

 

Så har jeg fået købt mig en sort bluse – som er lækker i pasform men smadder kedelig helt i sort og absolut ikke den bedste farve til mig at have op til ansigtet….jeg bliver så bleg af sort.
Men jeg manglede en sort til pænt brug og tænkte, at den kunne jeg da friske op med en applikeret hals bort. Og så fandt jeg nogle af de mange udklippede motiver med vliesofix under, som min stedmor i sin tid havde klippet – til brug til kort. Dem arvede jeg jo efter hendes død og nogle af de smukke udklippede motiver blev til et tæppe til min fars 80 års fødselsdag. Og nu gik nogle af de smukke blomster også til en bluse til mig🙂

Blomsterne er som sagt blot strøget på og derefter raw egde applikeret direkte over med en lys gylden tråd. Jeg bruger stoppefoden og ellers blot frihåndssyer langs kanterne.

Billederne er ikke helt gode – skal nok en dag hvor solen skinner tager nogle fine fotos af blusen udenfor, i stedet for indendørs med blitz.

Jeps, en UFO mindre på listen og jeg mangler nu kun et enkelt tæppe at quilte, et tæppe i orange og turkis, som skal gives til Kildemose Julemærkehjem. Og så har jeg gjort stoffer klar og er ved at tegne årets puttetæppe blok over på rivevliseline – så jeg vil sy mig en 20 blokke med bort omkring – og gerne nå at få det færdigt, som jeg kan aflevere 2 puttetæpper til træffet i Odense d. 27 august!

God weekend fra

Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

7 svar til Slumretæppe til Anna og applikeret halsbort

  1. Sikke dog en super ide med den halskant! Hvor ser det godt ud!

  2. Hanne-patch siger:

    Sikken dog et flot tæppe du har lavet til Anna – det bliver hun garanteret glad for..
    Smart ide med den halskant – det ser rigtigt godt ud.
    Go´ søndag

  3. connie pedersen siger:

    Flot tæppe! Må jeg spørge dig om en ting?; er der et lag mellem eller har du quiltet alene med fleece på bagsiden? Spør fordi jeg selv er igang og er usikker på hvordan man får det blødste og lækreste slumretæppe. vh connie

    • Helle siger:

      Hej Connie🙂
      Jeg bruger altid tyndt mellemfoer når jeg har fleece bagpå – ellers syntes jeg at tæppet bliver for tyndt. Men endelig ikke et mellemfoer der er for tykt. Så får du et vamset og dejligt slumretæppe.
      Knus, Helle

      • connie pedersen siger:

        Hej igen -jeg har lige et tillægsspørgsmål….hvis du gider. Hvor meget skal et tæppe quiltes for at det bliver sådan lækkert. Altså bliver det blødere jo flere sømme quiltningen består af -eller er det omvendt? Tak på forhånd ;-)connie

      • patchworkstuen siger:

        Hej igen🙂
        Jo tættere du quilter dine sømme jo hårdere og fastere bliver dit tæppe. Så hvis du skal have dit tæppe blødt og vamset, så skal du quilte store buer – lang afstand mellem sømmene.
        Mine 2 sidste tæpper er netop med stor loop for at få den bløde effekt.
        Min fars sengetæppe er meget tæt quiltet og aldeles ikke blødt..men meget velegnet som sengetæppe (nemt at lægge på sengen).
        Knus, Helle

  4. Anonym siger:

    Tænkte det nok! Tak for svaret, hvor er du sød. Så kan jeg få mit tæppe færdig til min mors 90-års fødselsdag her i week-enden. ;-)solskin

Skriv et svar

