Noget af det første patchwork i min tid

Jeg har før jeg rigtig blev bidt af patchwork i 2006, syet rigtig meget japansk foldeteknik…faktisk startede jeg allerede i 1990 med at sy japansk foldeteknik, da jeg lærte det på håndarbejdets fremmes skole i Holte….og blev bidt af det…syede et utal af grydelapper hvor jeg syede 2 sider af 4 lapper sammen, med alm. pladevat i – og så de blev rigtig tykke…. dem fik min alle i min familie altid i gaver af mig.

Det var altid kun småting jeg syede – altså grydelapper men i  2002, syede jeg en lille juledug til min mor – den måler kun lige knap 20 cm fra spids til spids – og kan huske den var ret besværlig og avanceret at sy for mig – dengang!

Man skal ikke kigge alt for detaljeret på dette tidlige håndværk! Knuderne sidder udenpå og sammensyningen af trekanterne er syet med en lys tråd på et mørkt stof! Og med store sting! Ak ja, godt man selv kan se man er blevet både mere omhyggelig og dygtig i årenes løb!

Og den anden side af dugen ses her:

Min mor har den stadig fremme til jul hvert år.🙂

Sjovt at se, ens tidlige patchwork – og for mig var patchwork dengang – altså kun japansk foldeteknik. Nu i dag syr jeg jo alt muligt andet end lige japansk foldeteknik.  Men har købt mig 2 bøger om japansk foldeteknik og drømmer om at sy et helt tæppe – en dag!

Knus fra Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

4 svar til Noget af det første patchwork i min tid

  1. Ak ja – vi er vist mange, der har et eller andet fra den spæde start! Men dugen er da rigtig fin, og jeg kan godt forstå, din mor sætter pris på den.

    Mit første projekt syede jeg i 1982 – er kravlegårdtæppe til min lillesøsters kommende baby (som snart fylder 30!) ! Jeg havde set et foto hos Hempels Boghandel i Odense. Så købte jeg noget stof sammen sted og prøvede mig frem, som jeg mente, man skulle sy over pap.

    Tæppet eksisterer endnu, og nu bruger min niece det til sin egen lille ny!

    Knus, Annelise

  2. sigrid siger:

    Jeg synes dugen er rigtig sød og du har i hvert fald ikke kastet dig ud i det nemmeste denne gang!! Sikke flot vejr du har haft på Bornholmerturen.. fantastisk efterår i disse dage. Knus fra Odense og fortsat god ferie. Din Sigrid.

  3. Anita Lindgreen siger:

    Hej Helle.
    Har rørt japansk foldeteknik i nogle år, men underligt så kan jeg mærke at jeg skal besøge teknikken igen. Syntes der er kommet så meget nyt som er inspirerede, så jeg googlede teknikken og dit billede kom frem. Og Helle, det er sørme et pænt billede, har du et mønter du kan referere til?

    • patchworkstuen siger:

      Hej..det er et gammelt mønster fra hendes verden. Det er en trekant med en cirkel udenom..meget enkel at lave.🙂

Skriv et svar

