Steen farvetæppe og en testmodel

Så er det vist ved at være tid til at min mand efter 4 års samliv, omsider kan få lov til at få sit farvetæppe! Nu har jeg besluttet mig for endelig at gå i gang med tæppet – som består af 24 forskellige farver, blendet med sort/hvid stof – så det danner et fletmønster.

   

Nu skal nogle af stofferne, de rødlige især, lige vaskes inden de skal skæres…har nemlig dårlig erfaring med netop de røde farver smitter af.

For at være sikker på at jeg har beregnet rigtigt i målangivelsen – mønsteret er nemlig kun et jeg er inspireret af fra en bog jeg engang hastigt bladrede igennem i og ellers er farvesymfonien helt eget design – har jeg lavet en testmodel der ender op med et pigetæppe når det er færdigt. Vi må se hvilken heldig pige der vil få dette dejlige tæppe!

Her er alle delene smidt op på designvæggen og mangler blot at syes sammen! Tænker på om hvilken farver der skal på som bort? Egentlig er der frit spil mellem alle de nuancer der i forvejen er i tæppet – og satser på en helt ensfarvet – for at bringe ro over farverne.

På Steens farvetæppe skal der ingen bort på..mener jeg har beregnet tæppet til at blive stort nok til blot at få en fancy stribet lukkekant i alle regnbuens farver.

Dette stribede stof, som jeg brugte til testtæppet – købte jeg for flere år siden i stof2000. Dengang nåede de at RIVE stoffet af og selvom jeg ALTID beklager mig i stofforretningerne og siger at de ødelægger det for mig, når de river stoffet – og ikke som de siger afmåler stoffet meget præcis ved at rive stoffet – da det følger trådretningen!

Sikken noget sludder! Har haft mange diskusioner med både, stof og stil, stof2000 og Panduro Hobby! Jeg nægter at købe stof der er revet mere og har også de sidste par år forlangt at få det klippet. Noget de bliver meget irreteret over.

Men som I kan se, så er det altså noget møg at få sit stof revet, når man bruger det til patchwork……det kan enhver da se. Så billedet her taler tydeligt for sig selv!

Så vil jeg her runde af og ønske jer alle en dejlig søndag…husk at det er nu på mandag omkring ved middagstid, at min Give Away lukker!

Knus fra Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

8 svar til Steen farvetæppe og en testmodel

  1. Pia Merete Hansen siger:

    Hvor er det et lækkert stykke stof, det der stribede et og også det med blomsterne, Helle. Jeg er spændt på at se, hvordan tæpper bliver …. Sikke mange forskellige stykker stof du også har på det første billede…. Man bliver aldrig træt af at se på stoffer🙂

  2. Lappe- Grete siger:

    Så flott og fargerikt teppe du lager! Gleder meg til å se både dette og det du skal sy til din mann. Kanskje jeg kan prøve å friste min mann til å ønske seg teppe, også!?
    Jeg vasker alltid alle mine stoff i vaskemaskinen før jeg bruker dem, noen flere ganger fordi de “blør” så mye. Det ville være så ergerlig om stoffene skulle farge av på hverandre på et ferdig teppe.
    Det er ikke lett å være den som selger stoff…… Noen kunder vil ha stoffet revet, andre vil ha det skåret! Jeg tilhører første gruppe. Jeg misliker skåret stoff, for det kan være meget skjevt, og det er arbeidssomt å få det rettet opp, og noen ganger går det mye stoff til spille for å få det trådrett.

    • patchworkstuen siger:

      Tak for din kommentar, Grete…ja nu arbejder jeg jo aldrig med trådlige stoffer – jeg klipper og skære i hvilken som helst retning…stoffet skal blot passe til en skærelineal..og det gør det ikke hvis stoffet er revet! Men jo fint at man bare siger i butikken hvordan man vil have stoffet delt – revet eller klippet.
      Så skal butikken da bare opfylde kundens ønsker uden brok, ikk?
      Ja, mange stoffer kan smitte farve af – måske vasker jeg dem allesammen, bare for en sikkerheds skyld. Men forøvrigt vasker jeg altid mine quilts sammen med Dr. Beckmanns farveklude..de opsamler al overskydende farver..og det virker – hvergang🙂 Knus og gød søndag🙂

  3. Anni Heldgaard Bach siger:

    Det skal nok blive et flot tæppe til din mand….bare det var min mand, der bare var en smuuuule interesseret i min hobby, men han synes, det er noget mærkeligt noget først at skære i stykker, for derefter at sy det sammen igen. Jeg har syet og klippet gardiner for Jysk, før det blev flyttet til udlandet, og det blev altid skåret, for trykte mønstre er ikke være trådlige. Det ser dumt ud, hvis gardinet er mønsterskæv.

  4. Camilla siger:

    Lækre farver i Steens tæppe. Og et flot tøse tæppe du skal lave. Du er altså god til at sætte farver sammen.

  5. Esther siger:

    Waw, det bliver et flot tæppe til Steen.
    Jeg har desværre en dårlig nyhed til dig, det sorte stof med kattene du har i prøven, det falmer og får en underlig grålilla farve. Jeg har set det i et sort/hvidt tæppe og som det eneste stykke stof i tæppet, var det falmet og det vil være træls, når du har lavet et stort arbejde ud af det.
    Knus Esther

    • patchworkstuen siger:

      hej søde Esther..tak for tippet…vil da kassere det sorte kattestof (som var noget jeg fik) og så straks bruge noget andet sort….det er endnu ikke syet sammen, fordi jeg var for træt her i eftermiddag og har sovet🙂 Så tak for tippet…skærer straks nye sorte dele og bytter det ud med kattestoffet. Mange knus, Helle

  6. sigrid siger:

    Gør det noget at det falmer med tiden? Det skal jo monteres med alle mulige skønne farver. Og en stor sjarme ved netop pw at se “brugt” ud… Meget smukt arbejde du er i gang med min flittige pige. Knus og fortsat god arbejdslyst.

Skriv et svar

