Hurtige småting før jul

Jeg havde for nogle år siden syet 4 krusbrikker til min mor i hjerteform. Og dem er hun meget glad for. Hendes veninde er meget betaget af alle de ting jeg syer og forelskede sig altså i disse krusbrikker. Min mor har så bestilt 2 til hende.

julekaffehjerte_3

Nu havde jeg ikke mere stof af de forrige krusbrikker og valgte så noget andet stof, som jeg købte hos Stjerne Stoffer i København – en resteposte med stofstrimler og små stykker julestof.

krusbrikkehjerter

De er blevet rigtige søde og er her syet udelukkende på maskine, hvor de gamle var syet i hånden over pap. Syntes det var meget hurtigere og nemmere at sy dem på maskine.

Jeg har skåret strimler på 5,5 cm til fletteværket og syet en lys, en mørk og en lys sammen – presset sømmene til hver side og det andet stykke har jeg syet en mørk, en lys og mørk sammen og igen presset sømrummene til hver side…derefter er begge stykker skåret 5,5 cm på det andet led. Der bliver her 2 strimler tilbage.

Hjertebuens form laver jeg af en lille tallerken der matcher bredden på fletteværket og syer dem på….resten af arbejdet er let, stryg noget tynd volumenvlies med lim på bagsiden af bagsidestoffet – læg forside hjertet ret mod ret til bagsidestoffet og nål dem fast…sy nu i 0,75 sømbredde hele vejen rundt men lad en lille åbning stå i siden nær spidsen til at vende i. Inden du vender, så klip lige et hak i hjertebuens krumning.

Nu skal arbejdet presset og sy en pyntestikning hele vejen rundt langs kanten. Jeg har nøjes med at sy yderligere en pyntestikning langs siderne på fletteværket.

De er smadder nemme at sy og gode til værtindegaver her op til jul.

juleloeber1

Så fik jeg også syet en super hurtig juleløber af samme rester fra den restepose..nemlig 5 strimler i julestof, der lige hurtigt blev syet sammen og fandt nogle smukke julestjerner, min afdøde stedmor, Edly, engang havde klippet- og som jeg arvede af hende. De pryder nu min løber, som jeg har liggende på tvbordet foran vores tv.

juleloeber4

Nu skal jeg i de næste dage have syet 6 dækkeservietter, magen til de orange jeg syede forleden. Og derefter skal jeg sy en fødselsdagsgave til min gode veninde der fylder 50 til januar. Og slutteligt inden d. 3 uge i januar skal jeg have et slumretæppe færdigt til vores gode venner, Berit fylder 60 og skal også have sit eget tæppe. Det er blikfang tæppet hun skal have….🙂

Hav det godt derude og lad nu være med at julestresse..det bliver også jul næste år🙂

Kram fra Helle

Ps. Forresten havde jeg en stille og rolig fødselsdag her tirsdag. Jeg fik en sportstaske i lilla fra Nike, af vores venner samt en dobbelt vaffeljern og en stavblender af min mand🙂 penge af min mor, far og veninde og et par ventende lækre grydelapper fra en anden god veninde.