Ny quiltemaskine med quilteramme til

I dag fik jeg min nye quiltemaskine, en Janome 1600PQE – en solid og tung industrisymaskine der kun kan sy ligeud sting og så naturligvis freestylequiltning.

janome1

Den er købt som et sampak fra Cottonpatch i England – og der er så en quilteramme med af træ, så jeg kan quilte tæpper op til 87″ dvs. 221 cm.

gracie-queen-specs

Desværre var een af pakkerne blevet beskadiget under transporten fra England, og jeg venter nu en ny del – det var en Bottom Place – en skinne, som skal bruges til at have symaskinen ovenpå – så denne kan køre frem og tilbage. Cottonpatch har sendt en ny afsted i dag – uden beregning. Så min mand har rigeligt med tid til at samle rammen til den nye del ankommer her på tirsdag.

box3

Her kan du se glidedelen – og her er de ødelagte dele:

box3-1

Dimsen i midten er intakt – det er kun rammen udenom der er knækket i plasticén.

Nu smadder ærgeligt jeg ikke kan lege med min nye “Longarm maskine” i weekenden og må faktisk vente helt til i næste uge, da jeg på tirsdag, igen skal til København og bistå min far under hans kemo behandling. Min far har kræft i lever og lunge😦 Men heldigvis på et tidligt stadig og lægerne spår ham en chance på 50/50.

Selvom jeg ikke kan bruge den nye maskine sammen med rammen, så kan jeg jo stadig bruge den som alm symaskine…..der er faktisk et stort quiltebord med og det er virkelig en skøn maskine som jeg glæder mig til at lære at kende. Janome 1600PQE er meget enkel og simpel, uden computer, men med knæløft, trådklipper, nåletråder samt nålestop op og ned + speedkontrol. Der er hvad der er behov for…hvorfor have en maskine der har 200 stingtyper, når man kun har brug for 1?

Der er ekstra tilbehør med – til brug til quilterammen, sådan at maskinen kan bruges uden fodpedal, og med håndtag, som skal sættes på maskinen, så jeg kan lege “longarm” selvom min maskine er en midarm på 9 inch med en arbejdsflade på 6 inch.

maskinpark1

Det bliver helt vildt spændende at komme i gang med en ny æra i mit liv – noget jeg troede aldrig ville blive en realitiet, da sådan en longarmmaskine koster fra 80.000 kr og opefter. Og jeg har kun giver 15.500 kr alt inklusive – det er sgu da billigt ikk? Den kjoster jo blot hvad en god Bernina koster i den billige pris ende, eller for en Pfaff quilt ekspression.🙂

Men prøv at se hvor “lille” min Bernina er – ved siden af min nye Janome..Det er sgu da helt vildt til forskel🙂

maskinpark3

I skal nok få det hele at se når rammen er samlet og symaskinen monteret på quilterammen…og så skal der ellers quiltes til den helt store guldmedalje. Og veninderne står i kø for at komme og se på mit nye legetøj.

Hvis du er nysgerrig på selv at få en Gracie Quilt Frame, så kig her hvor jeg har købt den (i England kommer der ikke told på) og her fra producentens side og du kan se video her og her samt her. Du kan du læse om symaskinen fra Janome her.

Knus fra Helle

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Patchwork. Bogmærk permalinket.

3 svar til Ny quiltemaskine med quilteramme til

  1. Anonym siger:

    Ej et stort tillykke med din nye maskine, gl;der mig til at se dine kommende kreativiteter.
    mvh isabella

  2. Mona Elmgreen Petersen siger:

    Hej Helle. Tillykke med din fine maskine. Jeg er pænt misunderlig ;o). Har selv en Janome 7700 som også er en god symaskine – men jeg kan godt se fidusen i din quiltemask. Håber du får en masse gode timer med den.

  3. Marianne siger:

    Wauw Helle🙂 – det må være enhver patchwokers drøm – stort tillykke med den og pøj pøj når du får det hele i hus🙂
    Knus og go weekend

Skriv et svar

