Sådan syer du en hurtig juleløber på 1 dag.

model3

Du skal kun bruge en arbejdsdag på at sy denne nemme juleløber, som vil pynte på dit julebord til juleaften.

Dette skal du bruge for at sy en løber:

6 forskellige stoffer der matcher hinanden – en strimmel af hver farve på 2,5 inch eller 6,5 cm – 55 cm lange
Fat Quarters egner sig fortrinligt.
1 stykke matchende stof i fuld stofbredde (der bliver en rest tilbage) 14 3/4 inch eller 30 cm.
Bagside stof 90 x 35 cm – lukkekant – 6 cm bredde strimler (stryges dobbelt) – skær 2 strimler i fuld stofbredde og sy dem sammen (fold dobbelt og pres).
1 10 grader lineal og matchende sytråd
Volumenvlies

Først klarlægger du dine 6 forskellige strimler:

IMG_4964

Nu skal du først arrangere dine 6 forskellige strimler og sy dem sammen med alm. sømbredde 0,75 cm – pres alle sømmene samme vej.

IMG_4986

Nu skal du skære 10 stykker ud af dette stof med din 10 graders lineal:

Du skal lægge linealen så den passer med når linealen måler 14,5 inch – dette mål skal passe på både det ensfarvede stof og de sammensyede strimler….

Det kan blive nødvendigt at skære lidt til på det strimlede stykke, for at det passer…det strimlede stykke SKAL måle 30 cm i højden for at passe til 14,5 inch med 10 grader linealen.

IMG_4976

IMG_4969

Bemærk jeg har sat små runde selvklæbende sandpapir under linealen, for ellers skrider den, når der skæres. Sådan nogle kan du bl. a købe her

IMG_4977

Det er rigtigt godt at bruge et skærehjul der kan bruges både venstrevendt og højrevendt.

IMG_4987IMG_4988IMG_4989

Jeg ved godt jeg kun har 9 strimler her –  men det er fordi jeg selv lavede en fejl…den ekstra fik jeg lige præcis lavet af kanten….HUSK at starte helt ude i siden med at skære den første – det gør ikke noget der kommer lidt ægkant med, så længe det kan skjules indenfor 0.75 cm sømrum.

Dit store stykke stof lægges nu dobbelt og du lægger din 10 grader lineal

IMG_4974

Her skal du skære 11 stykker – men da stoffet ligger dobbelt, skærer du 6 stykker og får een i overskud.

IMG_4980

Nu hvor du har alle dine færdige skåret strimler klar, skal de lægges ud på et bord, hvor du har god plads. Start med at lægge den strimmel med 1 stykke stof ud og læg så skiftevis de stribede og ensfarvede sammen – i sæt af 4.

IMG_4990

Det næste sæt af 4 vender du om og lægges så på bordet. Husk at skift mellem de stribede, så der hele tiden er en mørk og en lys ved siden af hinanden.

IMG_4991IMG_4992

IMG_4993IMG_4994

Det sidste sæt består af 5 – fordi der skal rundes af med ensfarvet.

IMG_4995

Nu er de lagt op og skal blot syes sammen. Vælg en tråd der passer til dem alle. Jeg brugte en sort tråd til mit projekt, hvor en rød også havde været fin.

Start sammensyningen sådan her ved at lægge ret mod ret og sy 0,75 sømmerum.
Pres sømmen og sæt endnu en strimmel til.

IMG_4996IMG_4998

IMG_4999IMG_5000

IMG_5001IMG_5002

IMG_5003IMG_5004

Fortsæt til du har syet dem alle på..husk at presse sømmene samme vej alle sammen.
Jeg presser gerne sømmen væk fra mig selv hver gang.

IMG_5009IMG_5011

Nu hvor du har syet den færdige top – skal den nu gøres klar til at blive limet sammen med volumenvlies og bagsidestoffet. Jeg bruger altid en limspray, som du bl.a kan købe her

IMG_5012

Så er du klar til at quilte. Jeg har brugt min overtransportør til blot at quilte  i hver side af de ensfarvede felter – det giver en enkel og flot quiltning der passer til dugen.

IMG_5013

Jeg har valgt en sytråd der matcher både forside og bagsidestoffet. En lys olivengrøn.

IMG_5015

Så er det bare at køre løs med overtransportøren til alle de ensfarvede felter har fået en stikning på hver side – hele rækken hen. Og så skal du skære alt det overskydende stof fra.

IMG_5016

Brug en lille lineal og evt et lille skærehjul , til at skære kanterne rent med. Du skal ikke skære buer, men blot lige over fra søm til søm – hele vejen rundt.

IMG_5018

Nu er du sådan set klar til at sy lukkekanten på…denne har jeg ikke nogle syanvisning til, men læg den dobbelt på og sy den på lige som du plejer på alm. firkantede stykker. Sy lukkekanten på med 0.75 cm sømrum og sy den fast i hånden på bagsiden med små kastesting.

Her ses min bagside:

IMG_5035

Tillykke, din nye flotte juleløber er færdig. Og jeg vil meget gerne se din færdige løber, hvis jeg må og vise dem frem her på min blog. 🙂

IMG_5039

God fornøjelse og husk jeg kan kaldes på, hvis du går i stå og ikke kan finde ud af det. Så send mig en mail eller fang mig på min facebook.

Knus fra Helle
der ønsker alle en dejlig 3. søndag i advents aften.

Om patchworkstuen

A happy quilter
Dette indlæg blev udgivet i Mine mønstre, Patchwork. Bogmærk permalinket.

6 svar til Sådan syer du en hurtig juleløber på 1 dag.

  1. Jane siger:

    Ja, det ser godt nok nemt ud, Helle 😉 Og rigtig flot er denne også blevet. Jeg håber, jeg får sådan en lineal i julegave, ellers er jeg vist nødt til at købe…..
    Tak for din gode tutorial 😉

  2. sigrid siger:

    Tusind, tusind tak for den flotteste gave jeg nogensinde har modtaget!! Ikke siden jeg var barn hjemme på gården har jeg været så glad. Og familen er også meget begejstret og beundrer den hver gang de går forbi sofabordet.. Hvor heldig kan man enlig være… Jeg har ingen ord.
    Tusind kram og kys herfra.

    • patchworkstuen siger:

      Velbekomse søde veninde..den fortjener du da 🙂 Glæder mig den pynter i din smukke stue 🙂 kram fra Helle

  3. Anonym siger:

    Hej Helle
    Du laver og syr da bare de mest fantastiske ting. Super flotte løbere, for ikke at snakke om dit lille runde juletræstæppe. Dét er jeg vild med. Går ud fra at det også er skåret med den dersens 10 grader fætter 😉 Sådan én må jeg have fat i.
    Glædelig jul til dig og dine
    Mange julehilsner
    Gitte Stæhr Hemmingsen

    • patchworkstuen siger:

      Tak skal du have, Gitte 🙂
      Ja, den runde juledug/tæppe er også skåret med 10 grader linealen….i samme str. som den til løberen. Og cirklen i midten er blot applikeret på for at lukke hullet 🙂
      Linealen er super god til mange ting og syntes den er sjov og skaber noget lidt anderledes patchwork 🙂
      Glædelig jul fra
      Helle

  4. Jill Klop siger:

    I saw this on your blog and loved it. I decided to try one for myself. I love it! Thanks for sharing and I hope you can read this! Jill from Texas

Skriv en kommentar